روشهای کلیدی جمع‌آوری داده در انجام پایان نامه و تحقیق ✔️

مشاهده، مصاحبه، استفاده از داده‌های موجود و… از مهم‌ترین روش‌های جمع آوری داده در انجام پایان نامه هستند. از مهم‌ترین فاکتور‌های که در مسیر نوشتن پایان نامه با آن سر و کار دارید، داده یا همان دیتا می‌باشد. وجود دیتا برای اینکه پایان نامه خود را به بهترین شکل بنویسید، ضرورت دارد. به همین دلیل هنر جمع آوری کردن داده ها، مهارتی است که هر فردی در مقطع تحصیلات تکمیلی باید داشته باشد. دانشجو باید بتواند با روش‌های جمع آوری داده‌ها آشنا باشد و بهترین آن‌ها را انتخاب کند. سپس داده‌های لازم برای نتیجه گیری علمی را جمع آوری کند.

درصورتی که از داده‌های قابل استناد و محکم استفاده کنید، خواهید دید که پایان نامه شما به بهترین شکل به نتیجه می‌رسد. درمقابل پایان نامه‌هایی که بدون استفاده از داده‌های قابل استناد تالیف می‌شوند، ضعف خود را نشان خواهند داد. در ادامه درباره روش‌های جمع آوری پایان نامه و نکات مربوط به آن خواهیم گفت. آیا نیاز به هرگونه کمک در مسیر انجام پایان نامه دارید؟ همین حالا پایان‌پژوه با متخصصان حرفه‌ای اش درخدمت شماست تا به حرفه‌ای‌ترین شکل شما را در مسیر انجام پایان نامه و جمع آوری داده در انجام پایان نامه راهنمایی کند.

روش‌های انجام

در این قسمت قصد داریم شما را با مهم‌ترین روش‌های جمع آوری داده در انجام پایان نامه شما را آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

استفاده از داده‌های موجود

می‌توان از این روش به عنوان آسان‌ترین متد جمع آوری داده‌ها یاد کرد. در این روش باید از مدارک و اطلاعاتی که قابل دسترسی هستند استفاده کنید. پس نیازی به تلاش کردن برای انجام تحقیق و… به منظور جمع آوری داده ندارید. البته باید تمامی تلاش خود را کنید که داده‌هایی مرتبط با حوزه کاری خود جمع آوری کنید. برای تحقیقاتی که به منظور انجام آن‌ها نیاز به داده‌های از پیش تعیین شده حس می‌شود، این روش گزینه مناسبی است. فرض کنید درباره یک مدرسه غیرانتفاعی و نمرات آن تحقیق کنید. در این صورت به راحتی می‌توانید از طریق بخش دفترداری به نمرات این مدرسه دسترسی داشته باشید. شما به خوبی می‌دانید که برای انجام تحقیق باید به سراغ کدام قسمت بروید. بنابراین اگر به دنبال یک روش کم زحمت برای انجام تحقیق هستید، به سراغ استفاده از داده‌های موجود بروید.

مشاهده

یک روش آسان دیگری که به کمک آن می‌توان داده‌های موردنیاز برای تحقیق را فراهم کرد، روش مشاهده است. در این روش باید به کمک مشاهده پدیده‌های مدنظر خود، اقدام به جمع آوری داده کنید. برای نمونه فرض کنید قصد دارید درباره یک بیمارستان در اطراف خانه خود تحقیقاتی را انجام بدهید. در این صورت می‌توانید به سراغ بیمارستان بروید. اما ممکن است مسئولین بیمارستان اطلاعاتی که شما مدنظر دارید را نتوانند دراختیار شما قرار بدهند. در این صورت باید خودتان به بررسی میدانی و مشاهده بپردازید.

طوری که می‌توانید خودتان وضعیت بیمارستان، کارکنان آن و… را بررسی کنید. همچنین می‌توانید به محوطه بیمارستان بروید و بهداشت آن را بررسی کنید. تعداد سرویس بهداشتی، آزمایشگاه، امکانات مختلف مانند رادیولوژی و… را هم می‌توانید درنظر داشته باشید. می‌توان ادعا کرد که روش مشاهده هم روش پرزحمتی نیست. با این حال ممکن است جامعه آماری که در این روش مدنظر شما قرار می‌گیرد، محدود باشد.

مصاحبه

از دیگ روش‌هایی که به کمک آن می‌توانید به جمع آوری اطلاعات برای پایان نامه بپردازید، مصاحبه است. در این روش باید با افراد متخصص و کاربلدی که در حوزه کاری شما فعالیت دارند، مصاحبه کنید. در این صورت می‌توانید به کمک آن ها، اطلاعاتی که مدنظر دارید را جمع آوری کنید. البته باید چند نکته مهم را در این باره درنظر داشته باشید. برای نمونه باید با افرادی که قصد مصاحبه با آن‌ها را دارید، شفاف و واضح صحبت کنید.

همچنین هدفهای خود را باید به طور کامل شناسایی کنید و بدانید که با چه هدفی قصد مصاحبه دارید. مصاحبه‌ها باید به شکلی کاملا دقیق انجام شوند و تمامی افرادی که با آن‌ها صحبت می‌کنید، باید تحت شرایط یکسانی با شما هم صحبت شوند. اگر هدف از انجام تحقیق و مصاحبه را ندانید، نمیتوانید انتظار نتیجه خوبی را داشته باشید. از سوی دیگر باید بتوانید اعتماد افرادی که قصد صحبت با آن‌ها را دارید نیز جلب کنید. طوری که اطمینان حاصل کنید حرفی جز حقیقت از آن‌ها نخواهید شنید.

پرسشنامه

به کمک این روش می‌توانید به میزان قابل توجهی اطلاعات زیادی را در حوزه کاری خود بدست بیاورید. فرض کنید قرار است درباره یک بیمارستان که در محلی بسیار دورتر از شما واقع شده است، اطلاعاتی را جمع آوری کنید. انجام این کار خیلی به کمک سه روش قبلی کارامد نیست. به همین دلیل بهتر است پرسشنامه‌ای باکیفیت تدوین کنید و نزد مردم آن منطقه توزیع کنید. سعی کنید برای پرسشنامه خود مقدمه‌ای جذاب تالیف کنید و همچنین آن را به شکلی قابل فهم و خالی از ابهام تالیف کنید.

جمع‌آوری داده در پروپوزال و تحقیق

برلای جمع آوری داده در پروپوزال، تحقیق و یا پایان نامه باید به چند نکته توجه داشته باشید. مهم‌ترین این موارد به شرح زیرند:

  • تعیین کنید که داده‌های جمع آوری شده از سوی شما به چه موضوعی ارتباط دارند. برای نمونه درصورتی که قصد انجام تحقیق برای رشته زبان انگلیسی را دارید، داده‌های شما باید کاملا به این موضوع مرتبط باشند. قطعا در این صورت نباید به سراغ داده‌های زیست‌شناسی بروید. پس یدر ابتدا حوزه کاری و موضوع تحقیق خود را به خوبی مشخص کنید.
  • هدفی که از انجام تحقیق دارید چیست؟ این سوالی است که باید از خودتان بپرسید و منظوری که از جمع آوری داده دارید را مشخص کنید. اگر هدف خود را ندانید، ممکن است داده‌هایی را گردآوری کنید که هیچ ارتباطی به موضوع شما ندارند.
  • مشخص کنید که چگونه قصد دارید داده‌های خود را جمع آوری کنید. تا حد امکان روش‌های گردآوری تحقیق را امتحان کنید و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. شاید انجام این کار قدری زمان بر باشد. اما این را بدانید که ارزش انجام شدن را داراست. چرا که به باکیفیت انجام شدن پایان نامه کمک شایانی می‌کند.
  • نحوه تفسیر داده‌ها را مشخص کنید. باید مشخص کنید که توصیف و تفسیر داده‌ها باید به چه شکلی انجام شود و درصورتی که این مورد را بررسی نکنید، ممکن است در مسیر تحلیل و بررسی داده‌ها به مشکل بخورید.

موسسه پایان پژوه آماده انجام پایان نامه ارشد ، انجام پایان نامه دکتری، پروپوزال ارشد و پروپوزال دکتری، انجام مقاله های isi، دانشجویی، پژوهشی و انجام تحلیل آماری می باشد. همچنین در زمینه انجام پایان نامه فنی مهندسی،انجام پایان نامه علوم پزشکی،انجام پایان نامه علوم پایه،انجام پایان نامه علوم انسانی و انجام پایان نامه مدیریت نیز خدمات کاملی را برای شما دانشجویان عزیز ارائه می دهد. کافیست همین الان با ما تماس بگیرید و یا فرم درخواست را در صفحه اصلی سایت تکمیل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا